Karpervissen

In het Wanssums Ven wordt er ook veel op karper gevist. De vangsten zijn over het algemeen vrij goed. Er worden karpers gevangen tot zeker 30 pond. Als je zo'n karper aan de haak geslagen hebt, dan ben je er zeker van dat er flink strijd moet worden geleverd om hem aan de kant te krijgen.
Behalve overdag, kan er ook 's nachts worden gevist. Het is dan nodig om een nachtvisvergunning (Aanvullende Toestemming van het Alvertje dus A.T.A.) aan te vragen bij de ledenadministratie. Het emailadres is: info@hsvhetalvertje.nl Deze vergunning wordt uitsluitend uitgegeven aan leden van het Alvertje en kost 10 euro.

De ATA

Het is zeker geen vanzelfsprekendheid dat een lid een ATA krijgt overhandigt.

1. Er worden door de vereniging maximaal 300 ATA’s verstrekt in enig kalenderjaar, en je moet al 1 jaar lid zijn om deze te vergunning aan te mogen vragen.
2. Het lid moet tenminste de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt om in aanmerking te komen voor een ATA
3. Een lid dat 12 jaar of ouder is, maar jonger dan 18 jaar, kan alleen in aanmerking komen voor een ATA wanneer 1 van de ouders lid is van het Alvertje
en ook daadwerkelijk de hengelsport bedrijft aan de vijvers op het Wanssums Ven. Tevens mag dit lid alleen nachtvissen in bijzijn van zijn vader of moeder.
Een oom, tante, vriend of welke andere volwassene ook is niet conform het gestelde hierboven.
4. Houdt een lid zich niet aan de vijver reglementen van hengelsportvereniging het Alvertje of wijkt het lid af van de algemeen geldende normen en waarden, dan kan de ATA meteen ingenomen worden.
Dit ter beoordeling van de aanwezige controleur of bestuurslid.

Op bovenstaande opsomming van regels zal onder geen enkel beding afgeweken worden.

Als vijververeniging moeten wij zuinig zijn op de gemaakte afspraken met de gemeente Venray. Het is een voorrecht om te mogen nachtvissen op het Wanssums Ven en zeker geen vanzelfsprekendheid.

Sinds enkele jaren wordt er ook een karperwedstrijd georganiseerd. Meestal bestaat die wedstrijd uit 2 sessies. De eerste is rond Pinksteren (begin juni) en duurt van vrijdag 18.00 uur t/m zondag 12.00 uur. De tweede sessie is meestal begin september. De aanvangs- en eindtijden zijn hetzelfde als bij de eerste wedstrijd.

Copyright: het Alvertje Oostrum 2007/2014

Hengelvangstregistratie karper:

Registreer door u gevangen karpers in 2019!  Dit levert ons veel informatie op !!!!!!!
In 2014 hebben wij van slechts 1 karpervisser een hengelvangstregistratie binnengekregen.
Hij noteerde het aantal uren dat er in totaal werd gevist en de lengte en het gewicht van de gevangen karpers. Ook legde hij vast of de gevangen karper een schubkarper of een spiegelkarper is. Bovendien is er een registratie gemaakt van de karperwedstrijden. Het totaal aantal uren dat de vangsten geregistreerd werden bedroeg bijna 2700.
Dit levert onze visstandbeheerders een hoeveelheid informatie op, waaruit van alles kan worden geconcludeerd over het aantal karpers en hun groei. Aan de hand daarvan kunnen dan beheersmaatregelen worden getroffen.

Om ook in de toekomst goed op de omstandigheden in te kunnen spelen, hebben we de hulp nodig van zoveel mogelijk karpervissers, die voor ons een vangstregistratieformulier willen invullen.
Dit registratieformulier (in excel) kunt u downloaden door op de rode knop hierboven te klikken.

Met dit formulier kunt u ook uw eigen vangsten vergelijken met de totale vangsten van iedereen en met de vangsten uit vorige jaren, want na het invoeren van de gegevens maakt het het formulier een aantal statistische berekeningen, die u dan onder aan het formulier kunt aflezen. Ook zijn er mogelijkheden om eigen aantekeningen te plaatsen.

Het formulier is beveiligd. Dit hebben we gedaan om tegen te gaan dat er wijzigingen worden aangebracht waardoor het dan niet meer automatisch kan worden verwerkt.

In het formulier kunnen de vangsten van karper en de bijvangsten aan zeelt en brasem per vijver worden bijgehouden.

Om zoveel mogelijk gegevens te krijgen, willen we u als karpervisser vragen ook uw vangsten in het Wanssums Ven bij te houden in het registratieformulier.
Het gaat er daarbij niet om, wie het meeste vangt, maar om objectieve gegevens te verkrijgen. Daarom moet u ook het aantal geviste uren van de dagen dat u niets vangt (we hopen dat dat er niet veel zullen zijn) registreren.

We vragen u dan tot slot om de formulieren eind 2019 naar ons terug te mailen, zodat ze daarna kunnen worden verwerkt.

Bij voorbaat onze dank.

Copyright: het Alvertje Oostrum 2008/2009/2010/2012/2013/2014/2015

Karperwedstrijd 2017

Karperwedstrijd 2017 groep 1 najaar
Verslag door Hay en Cor:
Ook wedstrijd 2 zat weer vol.
De voorspelling van het weer voor dit weekeind was redelijk goed. Ook werd er de laatste weken goed gevangen en dat gaf de burger moed.
Zoals wij gewend zijn, werd er om 16.45 uur geloot.
Iedereen had een goed gevoel over de vangsten , maar dat viel toch tegen.
Vijver 1 liep niet zo goed tot de pauze en vijver 2 was ronduit slecht.
Na de pauze ging het beter in vijver 1, het waren vooral Victor en Jason die aan de lopende band karper op de mat wisten te krijgen.
Op vijver 2 bleef het erg slecht.
In vijver 1 had iedereen karper gevangen en op vijver 2 waren er toch nog twee die niets hadden.
De vangsten dit weekeind bleven ver achter bij de eerste wedstrijd.
In vijver 1 werden 60 karpers gevangen. In vijver 2 werden slechts 18 karpers gevangen.
Eind winnaar werd Victor Jansen.

Met Vriendelijk Groet.
Cor en Hay

Hieronder wat foto's en alle uitslagen

UITSLAG KARPERWEDSTRIJD 2 GROEP HAY EN COR

23 Rene Theeuwen
24 Felix Rusch
 2
                                     TOTAAL                                                                                 78 Karpers

Aantal karpers gevangen 60 op vijver 1

Aantal karpers gevangen 18 op vijver 2

Stef Verblakt had zich afgemeld.
Pierre Schmidt is ingevallen.

EINDUITSLAG KARPERWEDSTRIJD 2017 GROEP HAY EN COR

13515 cm

2376 pond

202

Wil men in de uitslag voort komen moet men alle wedstrijden mee doen.

Karperwedstrijd 2017 groep 1 voorjaar

Verslag van deze wedstrijd:
Van 2 t/m 4 juni was weer de eerste wedstrijd van de karpervissers groep 1. Ook dit jaar zit de wedstrijd weer vol. Er waren enkele nieuwelingen. Deze deden het zeer goed.
Zoals wij al jaren gewend zijn was de loting weer om 17.00 uur.
Bij de meeste karpervissers was niet veel hoop op een goede vangst want het paaigedrag van de karper stond er aan te komen.
Om 19.00 uur werd de wedstrijd vrijgegeven.
Al snel bleek dat er toch wel wat de vangen was. Het was Dave Hendriks die de eerste karper van de wedstrijd wist te vangen.
De eerste nacht en ochtend bleek dat er nogal wat karper gevangen was, waarbij in vijver 1 meer werd gevangen dan in vijver 2.
In de pauze werd er weer genoten van friet op locatie en een flesje bier.
Op zondag 12.00 uur was het weer voorbij en het bleek de vrees ongegrond wat het paaien betreft. De vangsten waren zeer goed. Er werden maar liefst 134 karpers gevangen, iets wat nog nooit voorgekomen was.
De top drie waren ook nog eens mensen die wegens tijdgebrek zeer weinig vissen in het Wanssums ven.
De zwaarste karper was 27 pond.
De lichtste karper was 4 pond

Nummer 1 is Dave Hendriks met 254 pond en 20 karpers.
Nummer 2 is Stef Verblakt met 164 pond en 11 karpers.
Nummer 3 is Victor Jansen met 158 pond en 10 karpers.

De totale uitslag:

Karperwedstrijd 2017 groep 2 verslag

Verslag van Frits Geven.
Wedstrijd 2
Op vrijdag 22 sept was het weer zover, het 2de weekend van de koppelwedstrijd 2017 serie 2 ging van start. In plaats van net als het eerste weekend met 11 koppels gingen we dit weekend toch met 12 koppels de strijd aan. Pierre Schmidt en Marcel Van Bommel wilde het toch proberen in een weekend te doen. Er stonden 3 Team’s aan kop de nummer 1 en 2 waren bijna zeker van de plaats het ging er dus om wie nummer 3 werd.
Na de loting ging ieder naar zijn stek, voor al de mannen die nog kans maakte op de 3de plaats begonnen vol goede moed. Deze viste allemaal op vijver 1. Tot de pauze was er dan ook nog niet veel gevangen maar er was toch een koppel dat zijn visje wel kon vangen en jahoor we wisten het al, team Jelle Bergsma en Maikel Janssen hadden ondanks de als slechtere bekend staande stek toch al 5 vissen weten te pakken. Tijdens de pauze was het weer gezellig bijpraten onderling en wisten de mannen dat de 3de plaats nog te behalen was.
Het wedstrijd gevoel kwam toch terug ondanks de slechte vangsten. Zondag 12 uur einde en ieder was dan toch benieuwd wie had die 3de plaats nu. We wisten allen dat het uit eindelijk ging om 3 koppels. Bij de telling kwam het verlossen de woord Peter Pallant en Andy Tobben wisten toch de andere 2 koppels voor te blijven. Ondanks de algemeen slechte vangensten was het weer een sucses volle wedstrijd. Bij deze willen wij dan ook de nr 1,2,3 proficiat wensen, mannen goed gedaan.
Door ook nu weer als eerste te eindigen weet Jelle Bergsma ook dit jaar de wissel beker te bemachtigen. Met hopende dat wij jullie volgend jaar weer te mogen noteren voor de karper koppel wedstrijd 2018
Alle deel nemers bedank voor het mee doen en vertrouwen er in
Frits Geven / Carel Schmidt
Karper koppelwedstrijd 2017 eind winnaars
1ste Jelle Bergsma / Maikel Janssen
2de Cle Rutten / Carel Schmidt
3de Peter Pallant / Andy Tobben

Wedstrijd 1

Op vrijdag 23 juni was het weer zover, de karper koppelwedstrijd 2017 serie 2 ging van start.
Na een paar af melders hebben we toch weer 11 koppels bij elkaar om ook van deze wedstrijd weer een succes te maken. Op aanvraag van verschillende vissers vorig jaar, is er na een stemming besloten om er een echte koppelwedstrijd van te maken. Bij de loting werd er nog even nagepraat, over het hoge aantal gevangen ponden van de winnaar van vorig jaar; Jelle Bergsma.
Maar dat mocht de pret niet drukken, na de loting wenste alle deelnemers elkaar succes en vertrokken naar de stek. Zaterdag tijdens de pauze kwam al snel de gevangen vissen ter sprake.
Opdat moment hadden we al twee koplopers bij de wedstrijd te weten het team Cle Rutten/ Carel Schmidt en Jelle Bergsma /Maikel Janssen
Vol goede moet gingen alle koppels, na het gezellige samenzijn, weer terug naar de stek.
Na het einde van de wedstrijd op zondag 12:00 uur was al gauw duidelijk, dat Jelle Bergsma en Maikel Janssen toch wel nummer 1 waren met een totaal gewicht van 391 pond en dat Jelle zijn eigen wedstrijdrecord van vorig jaar had verbroken met maar liefs een totaalgewicht van 278 pond.
Al met al weer een geslaagd weekend en op naar het tweede weekend in september
.

Karper Koppelwedstrijd serie 2 voorjaar 2017

naam                                     gewicht/pond         lengte/cm             aantal              vijver