Visdag met Kevin Munsters

Een visdag met....
In deze serie artikelen een gesprek met bekende en minder bekende leden van onze vereniging tijdens een dagje vissen. Hierbij komen zaken betreffende het vissen, maar natuurlijk ook andere dingen aan de orde. De beurt is nu aan Kevin Munsters.

Een visdag met..... Kevin Munsters

Naam: Kevin Munsters
Geboortejaar: 1999

Geboorteplaats: Wanssum
Lid van het Alvertje vanaf: 2009

Een van onze actiefste jeugdleden.

Kevin Munsters
Hallo ik ben Kevin Munsters 14 jaar en kom uit Wanssum.

Wat vinden ze er thuis van dat het vissen zo belangrijk voor je is?
Ze zeggen altijd als de school er niet onder lijdt vinden ze het vissen prima.

Hoe ben je bij het alvertje terechtgekomen?
Via mijn vader en mijn opa.

Hoe is het allemaal begonnen met de visserij?
Ik ben met mijn opa begonnen op het kikkerpoeltje in Arcen. Toen mijn vader geregeld bij het Alvertje ging vissen ging ik vaker mee om het vissen leren.

Wat vind je leuk aan het vissen?
De spanning dat er elk moment een dikke vis uit kan komen en natuurlijk de gezelligheid onder de mensen.

Hoe vaak ga je vissen?

Ik ga bijna elk weekend en als ik vrij heb of vakantie heb van school ga ik die dagen ook als ik verder niks gepland heb.

Vanaf welke leeftijd ben je begonnen met vissen?
Ik vis vanaf mijn 9e jaar.Hoe ben je ertoe gekomen om te gaan vissen?
Mijn vader viste ook en ik mocht graag met hem meegaan. We gingen dan naar het Defensiekanaal of naar de Helenavaart in Griendtsveen.

Van wie heb je het vissen geleerd?
Op de eerste plaats van mijn vader. Later ging ik bij de betere vissers kijken hoe die het deden.

Wat vond je van de begeleiding en de hulp die je zoal ondervonden hebt bij het alvertje in het algemeen?
Ik vind de jeugdbegeleiders super want ze hebben heel veel over voor de jeugd. Ze besteden er ook heel veel tijd aan en ook tijdens wedstrijden helpen ze heel goed mee.

Vertel eens wat over je hoogtepunten in je vaste stok visserij en over de wedstrijd visserij?
Mijn hoogtepunt uit mijn vaste stok carrière was in 2011 met de Noord-Limburgcup toen ik in de laatste wedstrijd een vis loste en daarna de kop positie kwijt was en toen als 2de eindigde. En dat ik de laatste 2 jaar jeugdkoning ben geworden op de vijver.

Heb je ideeën om je leeftijdsgenoten aan het vissen te krijgen en te houden?
Op school moeten wij elk jaar spreekbeurten houden en die doe ik dan ook altijd over het vissen. Zo probeer ik de jongens en ook de meisjes te laten zien dat het vissen heel anders is als dat de meesten mensen denken. ( naar een dobbertje staren tot dat die onder gaat en dan binnen halen ) maar dan zeg ik altijd dat het echt een sport is en er veel meer bij komt kijken dan alleen dat.

Ben je een makkelijke visser?
Vroeger werd ik altijd snel kwaad als er iets niet lukte. Maar nu ik ouder ben geworden en zelf mijn spullen in orde kan maken en meer geduld heb gaat het veel beter.

Je bent overgestapt van het vaste stok vissen naar de karpervisserij. Hoe is dat zo gekomen?
Ik ging vaker kijken bij mensen die op karper visten. Toen ik zag hoe grote vissen zij er uit haalden, was ik erg enthousiast geworden en ben ik langzaam begonnen met sparen. En zo heb ik alles bij elkaar gekregen.

Is deze overstap mee of tegengevallen?

Ik vind dat de overstap is meegevallen, maar in het begin had ik wel veel moeite met mijn materiaal in orde te krijgen. Ook de vis binnen te halen as niet makkelijk, maar dat is helemaal goed gekomen.
Is het moeilijk om een vismaat te vinden die ook geïnteresseerd is in het karpervissen?
In begin ben ik veel gaan kijken. Ik heb toen veel contacten gelegd met mensen waar ik nu goed bevriend mee ben. Nu heb ik vaste vismaten die bijna altijd mee gaan.

Is de opname in de seniorgroep karpervissers meegevallen?

Ik ben goed op gevangen tussen de senioren en als ik nu met iets zit of vragen heb kan ik altijd naar hun toe gaan.

Kun je wat vertellen over de materialen je gebruikt en over het voer en aas etc?

Ik vis altijd met 2 hengels. Deze zijn van het merk fox, de molens die ik heb zijn de Penn Affinity lc 8000. De beetmelders zijn van fox. Ik vis altijd met boilies en voer ook
met boilies. Op andere wateren kan het wel eens zijn dat ik met partikels voer.
Zou je wel eens mee willen vissen aan de karperwedstrijden van het Alvertje, het hoogte punt van het karper gebeuren van onze vereniging?
Ik wil graag met de wedstrijden meedoen maar vanwege mijn leeftijd mag dat niet.

Hoe is de interesse en de belangstelling van leeftijdsgenoten en op school wat betreft het vissen en speciaal karpervissen?
Op school ben ik een van de weinigen die op karper vist, maar als ik er over begin of foto's op Facebook zet, vinden

ze het wel interessant vanwege de afmeting van de vissen.
Welke wateren hebben je voorkeur?

Afgelopen oktober ben ik naar een water van 11 hectare geweest. Het was een heel moeilijk water, maar wel een heel mooi water. Ik vind grotere wateren wel een stuk interessanter vanwege de uitdagingen.

Hoe denk je over de toekomst van de hengelsport in het algemeen?

Ik denk dat ik op karper blijf vissen en dat ik naar het buitenland ga vissen.

Wat zou je veranderd of verbeterd willen zien in de hengelsport?

Dat op sommige wateren de leeftijd voor het nachtvissen omlaag gaat en dat je op minder beviste wateren met 3 hengels mag vissen. En de visveiligheid moet een stuk beter worden.

Wat vind je van HSV het alvertje in het algemeen?

Ik vind het een goede vereniging. Ze doen alles voor de jeugd en rondom de wateren is het altijd netjes.
Denkt de jeugd er wel eens over na dat jullie het stokje over een aantal jaren over moeten nemen? En gaat dat mee of tegenvallen?
Ik denk er zelf nooit over na maar ik denk dat het tegen gaat vallen .
Groeten Kevin Munsters