Verslag Jeugdcursus 2006

Dag 5:

De vijfde en laatste dag van de cursus kwamen de cursisten nog een keer bij elkaar om een aantal praktische zaken te herhalen en daarna een wedstrijdje te vissen. Helaas konden enkele kinderen niet aanwezig zijn. Na een woordje van welkom door Pieter werd er geloot voor de plaatsnummers. Op de plaats aangekomen lieten de begeleiders de cursisten hun hengel optuigen en de visstek uitpeilen. Het spreekt voor zich dat er hier en daar nog wat gecorrigeerd moest worden, maar over het algemeen beheerste iedereen deze dingen behoorlijk. Daarna werd het beginsignaal gegeven en al snel werden de eerste vissen gevangen.
Het onthaken kreeg daarbij natuurlijk de volle aandacht. Gelukkig hadden alle cursisten nog goed onthouden dat eerst de handen moesten worden natgemaakt, voordat je een vis beet mag pakken.
Na drie kwartier vissen werd de wedstrijd even onderbroken voor een quiz. Dat de vragen over zaken gingen die in de cursus waren geleerd, zal niemand verbazen. De jeugdcommissie kan tevreden zijn met het resultaat. Van de 30 quizvragen werden er maar liefst 28 goed beantwoord; een teken dat de cursisten nog heel veel zaken uit de cursus hebben onthouden. Ik heb nog vergeten te vermelden dat elke goed beantwoorde vraag voor één gevangen vis telde.
Daarna volgde het tweede deel van de wedstrijd, waarbij het nog erg spannend werd want er waren nog geen grote verschillen.
Rond vier uur klonk het eindsignaal, waarna de eindstand kon worden opgemaakt. Tijdens de prijsuitreiking kregen alle cursisten een waardebon, waarmee ze bij Faunaland van Grootel in Venray wat visspullen kunnen gaan uitzoeken.
Al met al mogen we spreken van een geslaagde cursus, hoewel het deelnemersaantal wat groter had mogen zijn. Toch heeft het werken met een kleiner groepje ook zo zijn voordelen.
We hopen in elk geval onze cursisten volgend jaar nog eens terug te zien bij onze wedstrijden of misschien zelfs bij het wedstrijdteam.

Tot slot de uitslag en enkele foto's:

Casper Dinghs
18 vissen